X
تبلیغات
محمدرضا فروتن عاشق عصیانگر
سوپر استار سینمای ایران
 

مسعود کیمیایی درباره او میگوید فروتن آتشفشانی از استعداد هست که بعد از نسل بهروز وثوقی/سعید راد... بسیار گل کرده هست و او را بسیار دوست میدارد.

قهرمان نسل من و خیلیهای شما که یک جنتلمن واقعی و تمام عیار هست کسی که خیلی از ما را با بازیهای خیره کننده خود به وجد آورده و خنده و گریه را بر لبان ما جاری ساخت و خیلی ها را عاشق کرد.

محمد رضا فروتن به اعتراف همگان جزو بازيگران بی نظير سينمای ايران است که بازی او در نقشهای حسی فوق العادست.

شايد سينمای ایران کمترچنين ستاره ای را به خود ديده باشد.

فروتن در اعتراض وقتی از مبارزه سياسی حرف می زند از يک رهبر و سياستمدار هيچ کم ندارد و وقتی حرف از عشق می زد همگان عشق او را باور می کنند  و وقتی از فقر سخن می گفت همه تحت تاثير قرار می گيرند و يا در قرمز بيننده را بين دو راهی عشق و جنون قرار می دهد و در پايان فيلم هيچکس از اين دو راهی خارج نمی شود.

 اساسا ذات بازی فروتن اينگونه هست که او هر جوری بخواهد تماشاگر را بازی می دهد و هر چه بخواهد بگويد تماشاگر باور می کند و همين باعث شده تماشاگران حرفه ای سينما عاشق کارهای او باشند.

بی شک نگين و بهترين بازی فروتن در شب يلداست جائی که او به تنهائی آنچنان صحنه را پر می کند که هيچکس جای خالی ساير بازيگران را خالی نمی بيند.تماشاگر هيچگاه از ديدن او خسته نمی شود بلکه از تنهائی او لذت می برد.

به نظر شما  آيا براستی کسی در ايران هنر بازی او را دارد؟

محمد رضا فروتن به سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شده هست. او چندین بار از جشنواره های مختلف و در عین حال معتبر ایرانی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد ایران گشته هست.

او بازیگری را از سال ۱۳۷۳ با بازی در فیلمی به نام هدف با کارگردانی بهرام کاظمی در نقشی کوتاه و فرعی در کنار بازیگرانی چون چنگیز وثوقی آغاز کرد.

با این حال دو و سه فیلم بعدی او نیز تقریبا همین حالت را دارا بود و همین روال را طی میکرد تا اینکه بازی او در یکی از قسمتهای سریال سرنخ(قسمت تماشاخانه) به کارگردانی کیومرث پوراحمد به قدری تاثیرگذار بود که چند دقیقه بعد از پخش از تلویزیون پیشنهاد بازی در فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی به او میشود.

او با بازی در فیلم مرسدس در نقش اسی چنان بازی خیره کننده ای را در اولین نقش اصلی خود به اجرا درآورد که در همان سال کاندید بهترین بازیگر ایران گشت.

پس از مرسدس فروتن با بازی در فیلمهای دوزن/فریاد/قرمز/اعتراض/زیر پوست شهر/متولد ماه مهر و شب یلدا به اوج شهرت و محبوبیت رسید و بهترین انتخاب برای بازی در نقشهای حسی و عاشقانه نیز محسوب شد.

او در این بین با کارگردانان بزرگی چون مسعود کیمیایی/احمد رضا درویش/رخشان بنی اعتماد/تهمینه میلانی و فریدون جیرانی و البته کیومرث پوراحمد همکاری کرد که حاصل آن خلق چندین فیلم ماندگار و در عین حال پرفروش در تاریخ سینمای ما بوده هست.

توانایی او در شب یلدا و بازی خیره کننده تک نفره و سحرآمیز او تمامی منتقدان و اهالی فن و سینما را به حیرت و تحسین واداشت به گونه ای که بازی جاودان و تک نفره او هیچوقت دربیننده این حس را به وجود نمی آورد که احساس خستگی یا کمبود بازیگران دیگر را حس کند.

او با بازی در این فیلمها نه تنها به یک بازیگر بسیار مطرح و توانا در سینمای ایران تبدیل شده بود بلکه او در عین جوانی ولی پختگی به وجود آورنده سبک خاص بازیگری مخصوص به خود بود که همین امروزه هم چندین و چندین بازیگر جوان و نامی و جویای نام به تمجید از این سبک و ردپایی که فروتن در سینما گذاشته هست میپردازند در عین اینکه بعضیها نیز به تقلید از این سبک میپردازند.

فروتن اولین سیمرغ بلورین و تندیس خود را برای فیلم قرمز برای بازی در نقش عاشقی که دیوانه وار همسرش را دوست دارد ولی او را همواره اذیت میکند و از فرط عشق به جنون رسیده هست را در قالب کاراکتری به نام ناصر ملک از هفدهمین جشنواره فیلم فجر و سومین دوره جشن خانه سینما دریافت کرد اگر چه کسب جوایز گوناگون و یا کاندیداتوری او برای نقشهای مختلف همچنان تا به امروز هم ادامه دارد.

پس از بازی جاودانه در فیلم ماندگار شب یلدا در سال ۸۰ در فیلم رقص با رویا با کارگردان صاحب سبک و نامی در عرصه های بین الملل محمود کلاری در کشور آرژانتین به ایفای نقش پرداخت که این فیلم متاسفانه هنوز به دلایل مسایل مختلف به نمایش در نیامده هست تا خستگی بازی در این فیلم همچنان بر دوش او مانده باشد.

پس از فیلم به نمایش در نیامده رقص با رویا او گزیده کار گشت و بسیار هم کم سرو صدا تر و به دور از حاشیه که تا به امروز هم این فرار از حاشیه ادامه دارد.

او در سال ۱۳۸۲ برای چهارمین بار متوالی در فیلم سربازهای جمعه مسعود کیمیایی که بعد از چهار سال مجددا شروع به فیلمسازی کرده بود در کنار بهرام رادان و چند تن دیگر به اجرای نقش پرداخت که مطمینا هیچ یک از بینندگان تیزبین سینما دو سکانس بی نظیر آن در اوایل این فیلم توسط فروتن و مریلا زارعی را هرگز به یاد نخواهند برد که چگونه زمانی که با مرگ مادرشان مواجهه شده بودند چه عکس العملی را از خود بروز دادند.

در فیلم حکم کیمیایی به علت تداخل کاری و بازی در فیلم به آهستگی که اتفاقا نقش متفاوت او در این فیلم که تحسین همگان را نیز واداشت نتوانست برای پنجمین بار متوالی بازی کند با این وجود او نیز با بازی در ۴ فیلم از کیمیایی از قهرمانان همیشگی آثار کیمیایی میباشد که در کنار بزرگانی چون بهروز وثوقی/سعید راد/فرامز قریبیان و... قرار میگرد.

بسیاری کارنامه بازیگری فروتن را به ۳ دوره تقسیم میکنند.

 دوره اول بازیگری او که تا اواخر دهه ۷۰ میباشد که هرچه او بازی میکرد کوبنده و معرکه ظاهر میگشت و فیلمهای ماندگاری چون اعتراض/زیر پوست شهر/ شب یلدا و یا پرفروشی چون قرمز/دوزن/متولد ماه مهر را شامل میگشت که هر کدامشان در عین ماندگاری از فروش بالا یا آبرومندانه ای نیز برخوردار بودند.

دوره دوم بازیگری او دوره ی نه چندان موفق و بازی در فیلمهای متوسط و گاها ضعیف بوده که انتخاب نقشهای غلط و نه چندان مناسب نیز در این کار دخالت داشته هست که در بعضی از این فیلمها صدای خود فروتن را نیز در آورده بود.

اما دوره سوم بازیگری او که هم اکنون در حال گذراندن هستیم بازگشت به دوران اوج و موفقیت بوده هست که از بازی در فیلم خوش ساخت و خوب مازیار میری و با فیلمنامه ای قوی از پرویز شهبازی و البته بازی متفاوت و عالی فروتن در به آهستگی شروع شد و تا به امروز که آخرین تحسین شده او در جشنواره فجر فیلم کنعان بوده ادامه دارد فیلمی که باز هم شاهد فروتنی متفاوت این بار در یک فیلم عاشقانه هستیم که دیگر از آن فروتن عصیانگر و تند خو و تلخ خبری نیست و چهرای تازه از یک فرد عاشق را به ما نشان میدهد.

در عین حال فروش فیلمههای او نیز وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد کما اینکه اکران نوروزی زن دوم و فروش این فیلم فعلا این ادعا را به اثبات رسانده هست و با اکران احتمالی تابستانی فیلمهای پرسر و صدای کنعان از مانی حقیقی و دعوت ابراهیم حاتمی کیا که ممکن هست مسیر جدیدی از بازیگری را برای او کار با این کارگردان نامی باز کند و فیلمهای دیگر نوید فیلمهای پرفروش دیگر حتی پرفروشتر از دوره اول را برای او میدهد.

 با این تفاسیر مطمینا سال ۱۳۸۷میتواند بار دیگر سال فروتن بر روی پرده های سینماها باشد. 

دوره سوم بازیگری او همچنان با انتخاب نقشهای به مراتب بهتر و خوب دیگر همچنان ادامه دارد و او پرکارتر از قبل به کار خود ادامه میدهد اگر چه ممکن هست در این بین چند نقش تکراری یا خنثی هم بنا به دلایلی بازی کند که این در سینما تقریبا یک چیز کاملا عادی محسوب میشود.

به هر حال در طی این سالها آنچه که موجب محبوبیت و ماندگاری او بعد از نزدیک به ۱۵ سال سابقه در سینما گشته هست بی شک در این بوده هست که او همچنان چون نام خود فروتن مانده هست.

 

تلگرافی فروتن...

در روز ۷ دی ماه در منطقه مسگرآباد متولد شد اما قبل از ۱۰ سالگی به شمیران نقل مکان کرد.

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی از دانشگاه آزاد میباشد.

در سال 1382 با سحر ابراهیمی فیلمبردار پشت صحنه ازدواج کرد.

یک دوره از کلاسهای بازیگری و فیلمنامه نویسی و کارگردانی تیاتر را زیر نظر حمید سمندریان گذراند.

اکبر اصفهانی عکاس معروف فیلمهای سینمایی او را به بهرام کاظمی برای فیلم هدف معرفی کرد.

درست در زمانی که مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۶ به دنبال بازیگر نقش اول خود در نقش اسی برای فیلم مرسدس میگشت بازی فروتن در یکی از قسمتهای سریال سرنخ نظر او را جلب کرد.

در سال ۱۳۷۸ در سه فیلم سیاسی اعتراض/زیر پوست شهر و متولد ماه مهر به ایفای نقش پرداخت که در هرکدام از این ۳ فیلم تلنگرهای سیاسی شدیدی به خصوص در فیلم اعتراض وجود داشت که با احتساب چند فیلم دیگر او را بهترین انتخاب برای این سبک فیلمها و بازیگر فیلمهای سیاسی نامیدند.

در اعنراض نقش دانشجوی سیاسی/متولد ماه مهر بسیجی عاشق و زیر پوست شهر در نقش فردی سخت کوش که خانواده او دچار مشکلات زیادی هستند و سیاست هم گریبان آنهاست و به آن نیز دل بستند را بازی میکند.

در سال ۱۳۷۸ دو فیلم او قرمز و دوزن به عنوان اولین و دومین فیلم پرفروش سال انتخاب شدند که بسیار جالب و نو بود در عین اینکه فروش این دو فیلم در آن زمان کم سابقه و بی نظیر بود.

برای فیلم قرمز در ابتدا قرار بود که فریدون جیرانی از امین حیایی و نیکی کریمی برای فیلمش استفاده کند که بنا به دلایلی فروتن و تهرانی جایگزین آنان گشتند.

فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز با خط شکنیهای آن زمان به نوعی حرکتی قیصر وار را در سینمای ایران به وجود آوردند که حالتی انقلابی داشت و قرمز جیرانی توانست غوغای فراوانی به پا کند. و متعاقب آن شایعات زیادی که پیرامون آنان به وجود آمد و همچنان نیز مطرح هست.

برای بازی در فیلم قرمز زوج فروتن و تهرانی توانستند بهترین بازیگر مرد و زن سینمای ایران از جشنواره فجر بشوند که تنها قبلتر زوج خسرو شکیبایی و بیتا فرهی برای بازی در فیلم هامون موفق به دریافت آن شده بودند.

فروتن دوبار سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای بهترین بازیگر مرد در بخش ایران و خارج(بین الملل) ربوده هست و از این حیث در بین جوانان نسل جدید سینما رکورددار هست.

فروتن به همراه پرویز پرستویی/مریلا زارعی/گوهر خیراندیش/حسین محجوب و رضا کیانیان رکورددار دریافت تندیس از جشنواره خانه سینما میباشند.

فیلم فریاد و بر باد رفته او مهجور ماند و برباد رفته بعد از ۳ سال به صورت محدود و بی سرو صدا راهی اکران گشت و خیلی زود هم از پرده پایین آمد و فیلم رقص با رویا از محمود کلاری نیز هنوز به نمایش در نیامده هست.

فروتن به همراه میترا حجار از اولین کسانی بودند که به صورت جدی بعد از انقلاب توانسته بودند زوج هنری پر سر و صدا و محبوبی را تشکیل بدهند که در فیلمهای فریاد۱۳۷۷/اعتراض۱۳۷۸/متولد ماه مهر۱۳۷۸ و سرانجام بازنده۱۳۸۳به ایفای نقش پرداختند اگر چه در ملاقات با طوطی هم با همدیگر همبازی بودند. 

فروتن زوج هنری نیکی کریمی در ۴ فیلم نیز بوده هست که با توجه به کارنامه و کسب جوایز این دو بازیگر در طول فعالیت هنریشان از بهترین زوجهای سینمایی هم محسوب میشوند که با هم همبازی بوده اند و در گیشه هم به موفقیتهای خوبی هم رسیدند. دو زن۱۳۷۷/بربادرفته۱۳۸۱/نوک برج۱۳۸۳ و زن دوم ۱۳۸۵

انتخاب او به عنوان نقش بهرام برای بازی در فیلم زن دوم با نظر نیکی کریمی انجام شد.

از ابتدا قرار بود که فروتن در نقش جانباز در فیلم زن دوم هنر نمایی کند و استناد او نیز این بود که زیاد نقش بازیگری چون بهرام را در فیلمهایش بازی کرده هست اما با اصرار سیروس الوند کارگردان این فیلم او نقش بهرام را قبول کرد و امیر آقایی نقش جانباز را در فیلم بازی کرد.

بسیاری از کارشناسان و منتقدان او را به مدد بازیهای خیره کننده اش جزو یکی از ۱۰ بازیگر برتر سینمای بعد انقلاب میدانند. 

او به بازی در فیلمهای پرفروش آتش بس و دویل و فیلم گل یخ پور احمد و همچنان کار با داریوش مهرجویی و احمد رضا درویش جواب رد داد.

همچنین سیروس الوند برای فیلمهای مزاحم و برگ برنده فروتن را درنظر داشت که فروتن با وجود علاقه اولیه به مزاحم از حضور در فیلم انصراف داد و حیایی جای او را گرفت و برگ برنده را به علت مشغله کاری که داشت نتوانست بازی کند.

یک قرارداد تبلیغاتی بزرگ ۳۰۰ هزار دلاری را نیز با شرکت خارجی هیوندا بست که پیش از او فقط دو بازیگر ایرانی با شرکتهای خارجی برای کار تبلیغاتی قرارداد بسته بودند.

فروتن با اکثر کارگردانان بزرگ و صاحب سبک و یا نامی ایرانی همکاری کرده هست. مسعود کیمیایی/کیومرث پوراحمد/احمد رضا درویش/محمود کلاری/رخشان بنی اعتماد/تهمینه میلانی/فریدون جیرانی/سیروس الوند و در آخر ابراهیم حاتمی کیا و همچنین در کنار کارگردان جوان و با استعداد مازیار میری.

فروتن با اکثر بازیگران قدرتمند و نامی و ستاره زن سینمای ایران نیزبازی متقابل داشته هست و یا همبازی بوده. هدیه تهرانی/نیکی کریمی/میترا حجار/مریلا زارعی/مهتاب کرامتی/ و... همچنین با دو تن از بازیگران آینده دار سینمای ایران ترانه علیدوستی و باران کوثری نیز کار کرده هست.

از فیلم ملاقات با طوطی و هشت پا به شدت ناراضی بوده هست و این فیلمها را سینمای مورد علاقه خود نمیداند و تنها به مدد علیرضا داوود نژاد کارگردان فیلم که مصاعب شیرین او را دوست داشته هست حاضر شد بدون خواندن فیلمنامه ملاقات با طوطی را کار کند و نتیجه این فیلم را ندیده را نیز هشت پا را بازی کند.

ملاقات با طوطی از پرستاره ترین فیلمهای آن سالها بود که فیلمی اکشن زنانه بود که علاوه بر فروتن و داوود رشیدی و ایرج نوذری در آن ستارگان زن سینمای ایران مهتاب کرامتی/میترا حچار/ماهیا پطروسیان و مرجان شیر محمدی هم به ایفای نقش پرداختند.

هم اکنون نیز بازی در پرسر و صدا ترین و پر ستاره ترین فیلم چند سال اخیر را به نام دعوت و به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا تمام کرده هست و باید دید نتیجه این فیلم چه میشود؟

در این فیلم در کنار محمد رضا فروتن مهناز افشار/کتایون ریاحی/مریلا زارعی/گوهر خیر اندیش/ثریا قاسمی/رضا بابک/سارا خویینی ها/سحر جعفری جوزانی/ آناهیتا نعمتی به همراه محمد رضا شریفی نیا و... حضور دارند که البته فیلمی ایپیزودی میباشد.

فروتن در ۴ فیلم هم با مهتاب کرامتی همکاری کرده هست به نامهای شاه خاموش۱۳۸۱/ملاقات با طوطی۱۳۸۲/هشت پا۱۳۸۳/حس پنهان۱۳۸۶. و احتمالا در فیلم دیگر به نام تردید نیز حداقل حضور خواهند داشت اگر چه نقش متقابل هم نباشند.

فروتن در ۳ اثر به کارگردانی کیومرث پور احمد بازی کرده هست که دو اثر آن از بهترین کارهای سینمایی پور احمد میباشد و فروتن نیز بازیهای عالی از خود به نمایش گذاشت. شب یلدا۱۳۷۹/ نوک برج۱۳۸۳ و اتوبوس شب۱۳۸۵ که دو فیلم شب یلدا و اتوبس شب در کنار جوایز گوناگون و رنگی نقدهای مثبت فراوانی را گرفتند و نوک برج هم تنها یک فیلم سرگرم کننده و طنز تجاری بود که میخواست شکست گل یخ پور احمد را در گیشه جبران کند و تا حدودی هم به موفقیت خوبی رسید.

در سال 1383 دو کار طنز به نامهای مجردها و نوک برج را بازی کرد تا به نوعی نشان دهد این فروتن تلخ هم میتواند لبخند بزند.اما آرزویش بوده که یک کار طنز خوب با حمید جبلی و ایرج طهماسب و گروهش کار کند.

وقتی که فیلمنامه مهمان مامان را خواند نقش ننه مریم را خیلی دوست داشت پسرش کنند و جوانش کنند و بدهند او بازی کند و این را به داریوش مهرجویی هم گفت.

در مورد کیمیایی میگوید سینمای متفاوتی دارد دیالوگهای خودش را دارد و طرفدارن خاص خودش را نیز دارد و خیلی جاها هم تاثیر گذار هست و چند فیلم خوب داشته که اگر 50 فیلم بد هم بسازد همیشه کیمیایی هست.

بسیاری از فیلمهای کیمیایی را دوست دارد و از فیلم اعتراض و نقشی که در فریاد داشت بیشتر از همه خوشش میاید.

او صدای خیلی خوبی هم دارد و در فیلم شب یلدا و نوک برج نیز خوانده هست و یک دوره کلاس آواز را هم گذرانده هست و بارها و بارها پیشنهاد برای خواندن در موسیقی پاپ داشته هست.

فروتن تا به کنون به کشورهای فرانسه/انگلستان/روسیه/اسپانیا/آرژانتین و امارات سفر کرده هست و زبان انگلیسی را نیز تا حدودی بلد هست.

او به اغلب نقاط ایران هم سفر کرده هست و تا حدودی به لهجه های کرمانی و شمالی مسلط هست و شمال و دریای خزر را در ایران از همه بیشتر دوست دارد.

در سال 1378 به نصیحت انتظامی عمل کرد و در اوج سوپراستاری به کلاسهای سمندریان رفت تا در عمل ثابت کند متواضع و افتاده هست.

در مورد سیمرغ و کلا جوایزش حرف جالبی میزند و میگوید اینها یک شوخی هست و سعی میکند که فقط از کارش لذت ببرد و سیمرغ را فقط خوشحال هست که برده هست و آن هم فقط برای همان شب هست.

محمد رضا گلزار و پوریا پور سرخ از مطرح ترین بازیگرانی هستند که از سبک بازی او به صورت زنده در تلویزیون در برنامه شب شیشه ای رضا رشیدپور تعریف کردند.

گلزار بازی فروتن در قرمز/زیر پوست شهر و شب یلدا را بسیار دوست می دارد و بهنوش بختیاری هم بسیار دوست داشته هست که در نقش فروتن در فیلم قرمز می بود.

شباهت و حرکات بازی و لحن و صدای پوریا پورسرخ به فروتن در سریال وفا سر و صدای بسیار زیادی را به راه انداخته بود.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1387ساعت 10:37  توسط پیمان  |